tisdag 2 juni 2009

Det här behöver du inför starten

När det gäller garn till din kofta kan du använda nästan vilket garn du vill. Supertjockt kanske är svårt att översätta och jättetunt kan bli för långsamt. Jag rekommenderar garn som passar för stickor i storlek 3.5 - 5.5. Material spelar ingen roll. Du kan sticka dig en sval sommarkofta i bomull eller en varm ullkofta till hösten. Modellen är rak och enkel, vilket gör att garnet får spela huvudrollen. Randigt passar väldigt bra.Inför starten behöver du förutom garn skaffa dig: En eller gärna två långa rundstickor som passar till garnet. Det är praktiskt med två stickor för då kan du sticka så du har koftan fördelad på två rundstickor och prova den under gång utan att behöva flytta över maskorna på en tråd eller liknande. På bambukoftan bilden är svansen mitt bak två stickor som hänger intill varandra.
Du behöver också en rundsticka som är ett nummer mindre för att sticka halskanten. Det kan verka onödigt, men det ger koftan en stabilitet och bidrar till ett bra resultat. Vidare behövs ett set med strumstickor. Om du stickar med restgarner och vill hålla koll på åtgången kan en hjälp vara att sticka båda ärmarna samtidigt och då behöver du två set strumpstickor (det gjorde jag då jag stickade Falekoftan)
Ett måttband är också bra. Plus en miniräknare då du ska räkna ut hur många maskor du behöver till halskanten, sen räknar du inte mer utan provar dig fram. Direkt på kroppen eller med hjälp av en tröja som passar bra, så fick jag Fales kofta att passa. Nu gör jag en länklista vid sidan med alla som vill vara med på "uupifrånochnerkofta". Svar på frågor lägger jag här på bloggen så det kommer många till del. Om du inte har en blogg och vill visa bilder på din kofta kan jag lägga in den här, det är bara att maila en fil.
Under de närmaste dagarna kommer mer info och så startar vi på söndag!
Många hej från Koftan

26 kommentarer:

Anonym sa...

Åååå vad spännande! Tycker just nu det känns väldigt läääänge tills det är söndag, känner mej som ett barn som väntar på lördagsgodis :-)
Kikar på garn och funderar på material och färgkombinationer. Det här ska bli riktigt roligt.

Har ingen egen blogg men följer gladeligen många andra stickentusiasters. Så många kreativa personer det finns. Härligt!

Bettan

PetraO sa...

Ett underbart upplägg på en
Knit-a-long! Jag ser fram emot söndag och funderar nu som attans över vilket eller vilka garn i samlingen som ska bli kofta!

maja sa...

ska bli jätte spännande att sticka med din hjälp...:)

Stick-kine sa...

Nu har jag allt på plats, garn, stickor, måttband, räknare.... Garnet blir ett marinblått acrylgarn, det blir en skön sommarkofta hoppas jag, lättskött och bra. Älskar annars att sticka i ull men tycker att ull sticks för mycket....

Ateljé Norrgården sa...

Hej, jag undrar om du skulle vilja lägga ut denna länk istället för den som heter karin i länklistan, då denna länkar till min blogg,Hälsningar Karin,

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Tack för komplimanger!
Det här blir kul.
hej fr. Koftan

annas alster sa...

Ok, jag har bestämt mig, gareter yoke får vänta. Kan inte motstå all denna hjälp och detta stöd.... :)

fale artut sa...

Jag har garn överallt, och för lite stickor, beställde, men har ändrat mig i valet av garn, har för lite stickor IGEN.... detta blir kul!
DU, din miniräknare skulle matcha min försvunna garnhärva perfekt!
Måste tvinna garn, som nog ska vara till "Koftans Koft-projekt"!

Sunna sa...

Åhh va kul det här ska bli, hoppas mitt garn kommer hem bara, har beställt nytt tom. och nya harmonywoodstickor. det här ska bli min ljuvliga sommarstickning

Susanne sa...

Ojoj vilken fart!! Har funderat, hinner jag eller inte, men nej det är för mycket nu. Men jag tänker följa lite vid sidan av... kan ju inte motstå att se allt som skapas OCH samtidigt lära mig lite nytt. Har jag sagt det förut? Det är verkligen kanonroligt att läsa din blogg och följa allt som händer. Susanne

ÄNGLASTINA sa...

Jag hänger oxå på, ska bli spännande, kul ide att göra det tillsammans.
Stina

Anette sa...

Det här verkar spännande. Jag vill naturligtvis också vara med.

AnnBritt sa...

Länka mig också ! Vill gärna vara med, detta blir min sommarstickning. Måste bara ner till Luleå och fixa garn...

Annika sa...

Hej!
Jag vill gärna vara med och göra ett försök!

Med vänliga hälsningar/Annika

Annika sa...

Hej igen!
Naturligtvis gör jag fel när jag ska skriva "avsändare" så det blir ett litet streck!!
Länka till:
http://4katter1stickandematte.blogspot.com

MVH /Annika

curiosa´s stickerier sa...

Hej,
Skall iväg imorron o köpa garn o om det behövs stickor. Detta blir spännande.

Min blogg heter curiosa´s stickerier, du kanske vill ändra det?

vonnaponna sa...

Ska bli så kul.
Har inte bestämt mig för vilket garn det blir ännu.
Men det hinner jag ju till söndag.
Glada hälsningar vonna

Naturlikt sa...

Verkar jättespännande. Jag stickar inte så ofta stora saker, och jag har aldrig stickat någon kofta. Undrar varför, för det är det är mitt absoluta favorinplagg... Jag provar gärna!

Efwa - Medea sa...

Vad spännande det ska bli. Strax är jag klar med min Buttercup så det passar superbra för min Sverigevistelse att sticka koftans kofta. Nu ska jag bara leta fram garn också...

metamorphosis sa...

Har haft som plan att stick en sån här kofta eller tröja nu under sommaren - så detta passar ju perfekt! :-D

Klart jag vill vara med! (kan nog inte lova att jag hänger med i sticktempot men det hoppas jag är ok?)

♥ Hannah sa...

Jo Tack!!
Jag vill absolut hänga med på det här. Verkar vara ett intressant projekt att lära sig och man är aldrig för gammal för nya idéer.

Stitchordie sa...

oj vad kul! detta vill jag så klart vara med på, blir min första kofta!

Unknown sa...

Låter superkul jag vill också joina, ska jag göra något särskilt??

karna sa...

kan jeg få være med? Eller kanskje bare følge med fra sidelinjen?? Akkurat slik jakke hadde jeg tenkt å strikke, og så fikk jeg tips om denne siden. Jeg har tidligere strikket en ovenfraogned jakke og det er HELT TOPP! Garn er på plass, litt tid er det verre med akkurat nå, men i august kommer den på pinnene.

Anonym sa...

Nej men nu har jag missat något superbra, igen! Och dessutom 2 år för sent.....Du Tant Kofta...var finns en eventuell fortsättning på den stickskola? Hur man räknar ut maskantal till Koftan...Vill gärna göra ett eget mönster och sedan kunna variera det.
Hoppas detta går bra att få hjälp med.
Mvh vonna G

http://vonnasniggeling.blogspot.com

elis abet sa...

Jag, som inte skulle sticka en kofta,men nu har jag börjat på "uppifrånoch ner"koftan. Hur kul, som helst. Har mycket garn, så det blir nog fler. Såå kul är det hälsar Elisabet i Järfälla