tisdag 16 juni 2009

En kil som gör raglan mera "ledig"

Så här ser halva kilen ut då den är färdigstickad, den andra halvan stickas samtidigt med ärmen. Mer om det framöver.......Ibland kan ett raglanskuret plagg upplevas som lite snävt och brista under armen. Särskilt om man är lite yvig och vill svänga lite med armarna ibland (vem vill inte det föresten!?)
Här ser du kilen åt stickningshållet, då går det lätt att se hur den är gjord. Jag la upp 7 extra maskor mellan fram och bakstycket då jag "omfördelade" koftan och lade ärmmaskorna åt sidan på en tråd. Därefter stickade jag ett par varv och från framsidan startade jag min minskning: Varv 1: lyfte maskan innan ökningen, stickade 1rm och drog sen över den lyfta maskan( öhpt). stickade 5rm, och sen 2rm tills. Därefter 3 eller 4 varv rätt utan ökningar (att inte blir samma varvtal mellan ökningarna har med randningen att göra, jag byter sida med garnet och gör alla minskningar fram rätsidan) Nästa minskning blir 1 öhpt, 3rm, 2rm tills, sen några varv rätt. Därefter 1 öhpt, 1rm, 2 tills och några släta varv igen. Till sist gör jag en dhpt dvs. lyfter en maska rätt stickar 2m tills och drar den lyfta maskan över maskan som bildats vid hopstickningen. Nu är kilen klar och det är bara att sticka vidare. Storleken på kilen kan varieras, den här är ganska liten. För att få den snygg är det bra att öka med ett ojämnt antal maskor.
Många hej till alla i stugorna från Koftan
När jag läser bloggar hittar jag flera smarta tips kring "uppifrån och ner koftan"
Hos Ullgarnet kan du ser hur man gör en enfärgad framkant. Medea visar hur hon gör koftan mer anpassad till figuren och Tålamodspåsen löste en lite för vid halskant på ett elegant vis.

15 kommentarer:

Lena sa...

Hejsan!!
Har inte minskat alls med en sådan kil,då får inte bysten plats,men på andra hålet,kan man då göra den minskningen som du beskrivit??
Det går segt framåt,men det är spännande nu mot slutet.
Mvh Lena D

Lena sa...

Hållet ska det vara,inte hålet.Hmm är nog för trött för att sitta o skriva på datorn.
Ha de
Mvh Lena D

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej Lena!
Du har kommit på en mycket smart lösning! den ska jag påminna om då det blir dags fär ärmen.

Kristin sa...

Nu tror jag att jag kommer att klara detta, så nu passar jag på att "ooficiellt" ansluta mig här;-) Koftan jag stickar blir till min dotter som poserar fint i bloggen:-)

Kristin sa...

inte ooficiellt, utan officiellt skulle det ju vara...

annas alster sa...

Hej koftan och tack! Jag tror också att den blir fin, fast nu ser den mest ut som en korv. Måste man nå runt helt om armen innan man tar av?

curiosa´s stickerier sa...

Hej Koftan,
Nu har jag delat på arbetet och jag tror den blir rätt så bra!
Kram Curi

vonnaponna sa...

Hej och tack koftan för allt ditt jobb. Har nu bara 5 centimeter kvar tills jag ska skilja ärmarna från fram- och bakstyckena och det blir himla fint.
Har redan typ 20 ideer för nya koftor och tröjor.
SÅ roligt och inspirerande.
Tack än en gång, du är bäst!

Hälsningar vonnaponna

Helena sa...

Vad underbart det är att se alla "tankoftor" ute i bloggrike! Din beskrivning ser så himla pedagogisk ut och resultaten verkar fantastiska. Kommer nog försöka mig på en lite senare, nu räckte tyvärr inte tiden till!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Anna: Fortsätt och kämpa med sticket så att du kan prova och du kan hålla ihop oket under armen.

Ni som vill vara med: Hör av er så lägger jag in er.

Alla ni som ger beröm: Stort stort tack!

Ps. Igår var jag på 2knit i Göteborg och köpte garn (det har jag inte gjort på länge, jag tullar på beredskapslagret)"Hej Tant Kofta" sa hon som har butiken. "Det har varit kunder här och köpt garn till "uppifrån och ner koftan" Ds.

annas alster sa...

Nu har jag tagit ihop och jag är istället nervös för att ärmarna blev stora. Det står ut lite från armarna när man provar men det kanske ger sig när man plockar upp och minskar lite...? De står inte ut mer än dina på bilden....

Annika sa...

Tack för tips om kil och annat. Jag har inte kommit långt alls, men hoppas kunna sticka ikapp lite i veckan! /Annika P

curiosa´s stickerier sa...

Känns inte riktigt bra med min kofta. Tycker den blir lite stor.
Kolla o tala om för mej vad ni tycker?

//Curi

Anna Kj sa...

Vill bara tacka för att jag kommit igång med en kofta, och det verkar som om den har potential att bli färdig nu när midsommar verkar regna bort...

Garnhumlan sa...

Jag vill också vara med, det går ju bara inte att motstå när man ser alla fina koftor. Jag har stickat men inte bloggat än. Snart blir det nog tid till det.