torsdag 4 juni 2009

Kanter och knapphål

Så här har jag tänkt att min kofta ska se ut upptill och runt kanterna. Rätstickad halskant och framkant med ränder som växelvis är slät eller rätstickade. För dig som inte är så van att sticka blir de flesta maskorna räta och koftan enkel att sticka. Rätstickat passar till en kant eftersom den inte rullar sig som slätstickning gör.
Om halskanter: Kanten upptill håller ihop hela koftan och är det är viktigt att du stickar den lite fastare. För att få till det tar du ett nummer mindre stickor än det du använder till övriga stickningen. Ett sätt att få en liten effekt uppvid halsen är att lägga upp med två olika färger. Den färg som är till koftan får bilda öglorna och effektfärgen binder ihop. Jag lägger upp med vanlig korsuppläggning.
Så här ser effekten ut när du stickat en bit, en tunn rand som markerar kanten. Både den bläckblå och den blå provbiten är stickade med 8 varv rätstickning som halskant och 6 maskor i bredd som framkant. I väntan på "uppifrånochnerkofta"starten tycker jag du ska testa bredden framkant och hur många varv som du tycker du behöver till halskant.
Dessutom måste du testa hur du vill ha dina knapphål, om du gör en klassisk kofta behövs ett hål längs uppe till höger i halskanten. Båda proven har ett enkelt knapphål över två maskor. Bredden på framkanten är bestämd efter bredden på knapphålet. Det är två maskor på var sida om knapphålet 2+2+2= 6 maskor.
Så här gör du ett knapphål: Sticka fyra maskor rätt, lyft den tredje stickade maskan över den fjärde, sticka en maska rätt och lyft föregående maska över den stickade maskan. sticka sedan hela varvet ut.
Vänd och sticka tillbaka tills du kommer till hålet som bildats. Gör två halvslag på stickan och sticka sen de två maskorna som återstår innan kanten.
Vänd och sticka nästa varv men sticka halvslagen i främre maskbågen då blir knapphålet fastare. Den här sortens knapphål kan varieras i bredd, du göra den två eller flera maskors bredd efter hur du vill men glöm inte maskorna på sidan om som alltid måste vara minst två.
Ett annat sätt att göra ett litet knapphål över en maska är att först göra ett omslag och sen sticka ihop två maskor. På tillbaka vägen stickas omslaget och du har ett litet hål.
Den här provlappen har jag stickat med mossstickad kant. Varv 1: 1am, 1rm osv. Varv 2: 1rm, 1am osv. Halskanten som ligger länst ner på bilden är stickad över 8 varv och framkanten 5 maskor (2+1+2) Tittar du noga på bilden ser du en olivgrön effekt i kanten som är gjord på samma sätt som på den blå men jag har lagt avsidan framåt.
Om någon får en bra idé eller vill ställa en fråga eller hittar ett "ojdå" måste ni höra av er så jag får veta det och kan berätta mer. Några av er tycker säkert att det här kan jag redan. Flera av er är ju proffs, men jag tror att några kanske vill läsa det här. Hör av er så jag vet om det är lagom.
Ett hej till alla från Koftan

23 kommentarer:

miaring sa...

Jag kan inte lägga upp med två färger...eller rättare sagt, jag har inte gjort det någon gång. Iofs tänkte jag göra dubbel halskant; slätstickning i 2 cm, ett hålvarv och sedan slätsticknig igen i 2 cm MEN så fort jag ser något som jag inte gjort innan måste jag prova det. Hur gör man?
Kram Mia

Ullfull sa...

Jag tycker att Du är tydlig i instruktionerna! Det här passar mig bra!!

Mia stickar sa...

Så kul att vi alla får vara med. Detta blir ju sommarens Happening!

fale artut sa...

Man riktigt KÄNNER alla funderingar
och all LUST att börja!
Mycket fint upplagt, tycker jag.
Tydligt, och en del oprovat för min del. Det blir spännande!

curiosa´s stickerier sa...

Har köpt garn idag. Så spännande detta måtte det bli söndag snart

Eva i Halmstad sa...

Är de inte söndag i dag ??

Eva

Kattis sa...

Fröken! *räcker upp handen*

Om man nu inspirerats av dina ränder, hur ska man då gå tillväga då man byter färg? Ska man klippa och fästa trådar, eller ska man låta garnet löpa med? (Om det ska löpa med på något vis, i så fall var och hur?

Agneta sa...

Får man hänga på här? Har stickat en tröja till maken uppifrån och ner men nu ska det bli något till mig själv.

Får göra ett djupdyk i garnlagret och se vad jag har.

annas alster sa...

Hej koftan! Jag tycker det är lagom med info. Men du. Två halvslag. Vad är det?

Jag som egentligen hade tänkt sticka garter yoke cardigan, alltså med ett brett rätstickat ok. funkar det, eller blir det fel i proportionerna på något sätt?

annas alster sa...

Du förresten... jag längtar till vi börjar!

ANNEPÅLANDET sa...

Veldig fine og tydelige instruksjoner!
Jeg har strikket top-down før, men det er alltid noe nytt å lære - man gjør jo ting på litt forskjellige måter, så dette blir spennende!
(Til de som lurer på praktiske detaljer som å legge opp med to farger o.l.: Det er massevis av instruksjoner på nettet - søk f eks på u-tube eller google det opp. Vogues strikkebok (kjøpt på Amazon) gir også svar på det meste ang tekniske ting. )

Anonym sa...

Hej Tant kofta.
En liten fråga bara, måste man ha en blogg för att få vara med?
Hälsningar från Maria utan Blogg

Kristina sa...

Så himla bra beskrivning. Väldigt pedagogiskt och bra! Kul att så många vill hänga med också. Jag följer med utan att sticka. Ha det bra! Kristina

AnJa sa...

Jag sökte på korsuppläggning för att kolla vilken det var och hittade denna pedagogiska lilla variant :-)

http://www.woolfestival.com/articles/articles_images/doublecaston.gif

Igår inhandlades två jättenystan som jag ska blanda med lite andra garner till tröjan. Hmmmm, måste nog starta en ull-blogg åxå.

The Willow Fairy sa...

Mkt pedagogiskt, det är bra. Jag kan knappt bärja mig till på söndag så vi ska börja "på riktigt". Det kliar i fingrarna så jag stickar på min Jungle för att lindra klådan...

mc-chick sa...

Jag har inte tänkt sticka nån kofta nu (fast det kan ju ändra sig) men jag "lurkar" här för att få tips o trix. Jag måste testa det sättet att göra knapphål nästa gång! :-)
Du gör ett toppenjobb!!

Mia sa...

Vilket härligt initiativ! Äsch att jag inte hinner hänga på den här gången. Tursamt nog lär ju inläggen finnas kvar ett tag så jag kan försöka mig på att sticka koftan lite senare i år!
H: Mia

Knittermarie sa...

Du....fel blog syns för mig. Det skall vara
knittermarie.blogspot.com
(inget annat) :)
/S.M.

curiosa´s stickerier sa...

Går det att sticka koftan enbart i rätstickning?

Efwa - Medea sa...

Ååh vad jag längtar till söndag. Förstår inte vad jag ska göra tills dess. Sticka prov kanske... Tänkte ha mosstickning i kanterna. Ska/Kan man ha det på ränderna också i så fall??
/Efwa

Call design sa...

Önskar att tid och ork fanns i mitt liv att hänga med på denna resa med sticknig som tema.

Jag kommer följa era steg fram mot en kofta med stort intresse. Ett helt fantastiskt initiativ som ger stor inspiration!
Många må gott hälsningar

Carina sa...

Läste om din kofta i en hel hög bloggar och blev så nyfiken och intresserad. Skulle vilja hänga på men jag är mitt i flera redan påbörjade projekt. Men vad jag förstår så har du ett himla bra upplägg så jag får väl hoppas att du kommer att ha fler projekt framöver. Får hänga på då.

Lycka till alla stickerskor!

Åsa sa...

Kära tant Kofta.
Det här verkar jättekul, jag vill också vara med!!!! Funderar på att sticka i Kampes flamgarn,så blir det snygga övergångar mellan färgerna. Bra med alla dina tips innan man börjar, jag läser och lär!!