söndag 7 juni 2009

START: Hur många maskor och halskanten

Jag planerar att sticka två koftor på en gång. Då får jag lite variation och så passar jag på att testa ideér jag fått under arbetet med beskrivningen. Det jag vill understyrka för er allihop är att det egentligen inte finns några rätt eller fel. Man kan göra på så himla många vis, det här är vad jag provat mig fram till. Använd det du tycker verkar bra och glöm inte bort dina egna erfarenheter. Om du kommer på nåt bra så kan du väl höra av dig så lägger jag med det på bloggen eller länkar till din.


Om jag mäter mina överarmar är de ca 30cm tjocka och över bysten är jag 90cm (en ganska typisk 42) om jag skulle göra raglanmönstret efter det(med lika mycket ökningar på båda sidor) skulle jag få en båtringad kofta och det vill jag inte ha. Jag vill ha ringningen lite djupare och kortare (mer åt det lite kvadratiska hållet). Det innebär att vi inte kommer att göra lika många ökningar mot ärmarna och några fler mot kroppen. Men det ska vi inte börja med förrän vi stickat halva oket (efter ca 10cm) så det återkommer jag till då.



Ökningstakten nu i början (det gäller även för halskanten) blir: varv 1: 8 ökningar (rätsidan)
varv 2: ingen ökning (avigsida.) varv 3: 8 ökningar (rs) varv4: ingen ökning (as). Varv 5: 8 ökningar (rs) varv 6: ingen ökning (as) varv 7: ingen ökning (rs) varv 8: ingen ökning (as)

Ökningarna ligger på var sida om tråd markeringarna i "fyra hörn" ringningen blir rektangulär.
Här ser du min blivande randiga kofta med silkegarn och lite andra rester. Lägg märke till hörnen som jag slätstickar för att hålla reda på ökningen (och så blir det ju snyggt också).
Storleken på den här ringningen är: Framstycken 10cm, axelkant 13 cm och bakstycke 20 cm.
Hur många maskor går det åt till det? Masktätheten är 15 på 10cm. Bakstycke 1,5x20 =30 maskor, Axlar 1,5x13 = 19 maskor, framstycke 1.5x10= 15, så tillkommer framkant men eftersom den ligger omlott(över varandra) lägger jag endast till 6 maskor annars blir det för brett framtill. Det blir: 30+19+19+15+15+6=104 maskor . Fördelas: 6m kant, 13m framstycke, 19m axel, 30m rygg, 19m axel, 13m framstycke och 6m kant sätt en tråd mellan varje del för att hålla ordning.
Här är min andra kofta och här har jag lagt upp stickat det första varvet och fördelat markörer för att hålla reda på var jag är.
Varvet runt. 1: sex m. för kanten 2: m. för framstycke 3. fyra m. för effektfull raglan 4: axel 5: fyra m. för effektfull raglan 6: bakstycke 7: 4 m för effekt raglan 8: axel. 9: fyra maskor för effektfull raglan 10: framstycke 11: sex maskor för kant. På den randiga koftan har jag bara markerat mitten av de två som är ökningsmaskorna (läs mer om det i förra inlägget). Maskorna som går åt till effektfull raglan och den ena av 6 maskor framkanterna "lånar" man från styckenas maskor. Du får räkna lite men om du hamnar tokigt och det fattas en maska eller två är det inte hela världen. Då kan du minska en maska på bakstycket eller en på varje axel. Men var noga med att minska på båda sidor och tulla inte på framkanten. Och om det blir helknäppt så är det ju lite ojdå och så får man börja om, en halskant är ju inte så stor.
Om du har 6 maskor till framkant ska du göra halskanten över ca 8varv. Glöm inte bort knapphålet som ska vara på höger sida mitt på halskanten, alltså efter 4varv.
Så nu är det bara att sätta igång!
Många glada hej från Koftan!
Om du vill vara med är det bara att kommentera inlägget.

32 kommentarer:

Sassa sa...

Hej!

Det verkar spännande att vara med och lära sig att sticka en kofta från fel håll. Jag vill också gärna vara med!

Efwa - Medea sa...

Wow, nu är det bara att plocka fram garn och stickor o sätta igång då. *hemma*

Rosenvante sa...

ops! du fick ett litet räknefel, summan upptagna maskor blir 104 st, inte 94 st.

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Ojdå!Tack snälla rosenvanten nu har jag rättat räknefelet.
Hej fr. Koftan

Anonym sa...

6 m till överlappningen skall det vara 6 m på varje sida?

EvaL8 sa...

Bravo, vilket jobb du lägger ner!! Jag kan inte bestämma vilket garn jag ska sticka av. Måste göra det snart.

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Garnmoster: Man ska använda 6 maskor till framkanterna på varje sida men endast lägga upp 6 extra maskor. De andra "lånar" du från maskorna på framstyckena. Annars blir det för stort framtill.
Lycka till!
hej fr. Koftan

Anette sa...

Men vart/hur lägger jag upp dessa 6extra maskor? 3 i varje sida eller 6 st i ens sidan. Detta spelar ju roll, när man ska räkna ut vart man ska sätta ut markörerna.

bara Lova sa...

Jag förstår inte riktigt hur du kom fram till måtten för ringning på första exemplet. Vad jag kan se så har det inget att göra med dina kroppsmått? Är det så att det är något som alla kan utgå ifrån och sen ökas det varefter till man får den storlek man behöver?

Garntrollet sa...

Koftan: jag hoppas innerligt att jag får delta med en kofta som jag redan har påbörjat i höstas! Snälla!!! Jag kan inte börja på fler stickningar, utan behöver få en hel drös färdiga istället. Hoppas att det är OK.

AnJa sa...

Lysande! Här har man varit och fiskat i godan ro hela eftermiddagen och helt plötsligt har det vällt in inlägg hos Fröken! Aj aj tur att natten är lång :-)

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Anette: När du lagt upp maskorna.
framstycke+framstycke+rygg+axel+axel+6 maskor har du ditt maskantal du ska fördela. Du lägger ju upp för 20cm bak och 10+10 fram, då blir framstycket större än bakstycket om du lägger upp för många framkantsmaskor. Du ska ha 6 på varje sida men låna några från framstyckesmaskorna så det inte blir för stort. Lycka till och hej fr. Koftan
bara Lova: Nej jag utgick ifrån en ringning jag ville ha om jag skulle använt mina kroppsmått och gjort en klassisk raglan med jämna ökningar i varje sida hade ringningen blivit bred rak fram och bak och smal över axlarna som en båtringning.

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

bara Lova igen: Om du inte är jätte liten eller bamsestor kan ringningen jag föreslog bli bra. Mät på ett plagg eller dig själv om det blir lagom.
hej fr. koftan

bara Lova sa...

Känner mig lite dum som inte förstår det för jag kan konstruera mönster till sydda plagg men då utgår man ju inte från halsringning utan från bystvidd och sen ritar man uppåt och nedåt. jag tror dock att jag förstår nu.

annas alster sa...

Hej koftan!

Jag tänkte att eftersom jag är typ strl 40 så funkar nog din urringning. Så jag räknade på dina mått. Det blir nog bra tänkte jag.

Har börjat, och det är så roligt!

garnängeln sa...

hur många varv har du mellan knapphålen påden randiga koftan?

vonnaponna sa...

Hej, har nu börjat sticka. Blir inte klok på ökningarna. Ska jag göra dom på var sida om de fyra slätstickade maskorna och bara på framstyckena?

Hälsningar vonna

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Garnängel: Jag gör en knapphål i mitten på varannan rand som är 8varv
Vonnponna: Du ska göra 8 ökningar på varje varv. En på var sida om de släta maskorna.

vonnaponna sa...

Hur många varv ska jag göra det? Hela halskanten?

Stackars dig, nu har du fått e frågvis småländksa på halsen.

Anette sa...

"Framsidan av stickningen, ökning 3 ggr därefter ett varv utan ökning. Baksidan av stickningen, ingen ökning."

Innebär dessa rader att man ökar vartannat varv 3 gånger och gör uppehåll med ökn 1v, för att sedan fortsätta öka vart annat varv???

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Anette: Ja precis så är det.
hej fr. Koftan

Lena sa...

Hej alla stickare och Tant Kofta! Jag vill också vara med och började sticka samtidigt som valvakan. Blev inte klok på ökningarna, men har nu fått klarhet! I morgon repar jag upp och börjar om!

stickresan sa...

Sent inkommen på denna ide rotar jag fortfarande i mina garn gömmor efter något lämpligt. En fråga bara. Tänkte använda dragkedja istället för knappar. Något jag ska tänka på?

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Vonnaponna: Gör enligt beskrivning i ca 10cm.

The Willow Fairy sa...

Oj vad mkt frågor du får. Det är bra att läsa dem för nu förstår jag lite mer och tror att jag är på rätt väg nu.

Anette L sa...

Hej!
Vilken kul idé du har! Jag hittade just hit, men ska genast gräva i grangömmorna och se om jag inte hittar något lämpligt garn :o)
//Anette L
anettemcl.zoomin.se

Ulrica sa...

Och om man gör en mindre storlek (7-åring) ska man göra i 10 cm då också... eller ngt kortare?

maria e sa...

Så kul idé, med uppochned kofta. Jag vill också sticka en! Ska nu bara bestämma mig för vilket garn i garnkorgen som jag ska använda mig av.

Anonym sa...

hej!
jag vill också gärna vara ´med och sticka upp och ned koftan.Saknar dock en blogg.Hur gör jag då?

Unknown sa...

Hei, dette var morsomt, jeg har lyst å prøve en slik kofte og ønsker å være med. :-)

Unknown sa...

Hej, nu tänker jag oxå vara med. Jag ska dock få till en huva i den fyrkantiga halsringningen... men det borde nog gå tror jag.
/Helen

Anna Kj sa...

Hej,

Jag är också med, en kofta av olika rosa nyanser är på G.
// Slauc