lördag 24 oktober 2009

Knappfynd!!

Idag har jag och Viola varit på loppis och storfyndat. Vad sägs om 3 påsar med knappar för 3o kronor, vikt 900gram.

Det är en speciell känsla att hälla ut knpparna på en bricka och börja sortera. En högtidsstund för en knappnörd som mig. Först ser man en sort och så ställer man om blicken och ser en ny och sen ser man en till.......
Många av knapparna i de här påsarna har suttit på plagg och är bortklippta, en liten tygflik och tråden finns kvar. Sänder en tacksam tanke till den som tagit vara på dem, de är ju ett kulturarv. På röda brickan närmast är det bara pärlemorknappar, fattar ni fyndkänslan?Här på ett blekgrönt Ekebyfat ligger glasknappar.
När jag sorterar lägger jag alltid särskilda knappar åt sidan ofta är de udda, både till utseendet och till antalet.
Dagen andra storfynd är en handblåst gammal syltburk, som jag tror är ett rastarbete. Dvs. en burk som glasblåsaren gjorde till sig själv. Oftast är de blåsta i en flaskform och sen vidgade upptill för att bli en burk. Den här är vacker så det darrar i mig då jag ser på den. Vackert nött med en matt ring i botten efter lång användning. 20 kronor kostade den och nu har den kommit till ett gott hem ;-)Vidare blev det en sittpuff i skinn, lite kläder till Viola och tekoppar (Rörstrands Elisabeth) till Bella.
Nu är det dags att laga middag.
Ha det bra! hälsar Koftan

19 kommentarer:

Lilly sa...

Åh vilka fynd, grattis!

L

ÄNGLASTINA sa...

Ooohhhhh, jag samlar också, dom finaste har jag svårt att använda, utan dom bara tittar man på.Du har gjort riktiga fynd.

Ullfull sa...

Det kallar jag fynd!! Man blir lätt avis! O glasburken.. förstår att Du darrar...

Humlan sa...

Åh, vilka fynd! Knappar har jag massor, från farmor och mormor och egensamlat (lite köpt på loppis också), så jag köper nog inte fler, men syltburken är fantastisk! Den kan man ju använda till vas också eller låta den stå som dekoration och bara njuta av det vackra glaset.
Själv skulle jag behöva gå på loppis för att spana efter tekoppar (engelska, stora som inte tillverkas längre) och lite annat som jag vill/behöver ha mer av men som har slutat tillverkas... ska verkligen försöka komma iväg snart!

Bente sa...

Härligt med en knappoman till ,jag älskar knappar .Speciellt gamla v´fina sådana.

Rosenvante sa...

Då är vi två som fyndat knappar, jag köpte 200 förpackningar på tradera för 72 kr idag. Tycker det är ett fynd också.

teresa sa...

Den där loppisen blir bara bättre o bättre. Knappt att det luktar unket ens... Grattis.

SF sa...

ända sedan jag varit liten har jag tyckt om att bara ha knappar... sem kanske man inte alltid använder dem.

Nettan sa...

När jag var liten och hälsade på hos farmor ville jag alltid kolla på knapparna som hon hade i en skokartong. Farmor är borta men skokartongen den har jag.

Samtal från min trädgård sa...

Inte dåligt! Är precis som du en knappnörd och också tacksam för att någon har tagit alla knappar tillvara. Bra köp!

metamorphosis sa...

Vilken skatt!
Känner HELT igen mig i fyndkänslan!

fale artut sa...

Härliga fynd! Du har något på min blogg!

Anonym sa...

Ååååhhhh... lyllos!

Burken var ju helt fantastisk och knapparna var ju inte heller något dåligt fynd direkt.

Får man lov att fråga vad det är för loppis och var den finns?

Sunna sa...

Vilka skatter, jag ska iväg och leta på måndag, hoppas jag gör samma fynd

Maria sa...

Så underbart! Jag älskar knappar!

SKa de bo i vackra burken?

Kristina sa...

Jösse så mycket underbara knappar! Rena fyndet! Kram Kristina

Skarvtjärns Greta sa...

Lyckost

Eva sa...

riktigt knappfynd,älskar oxå knappar.Koftan blev så läcker med pärlemorknappar,snygg effekt.

Tanten sa...

Underbara knappar.... Är själv "knappoman". Grattis till fyndet! Jag brukar alltid kolla på Loppis och i Second Handbutiker - man kan verkligen hitta "juveler".