lördag 16 januari 2010

Nu är jag "mamma" till två

Dagen besök på loppis blev en "högrepulsupplevelse". Det skedde när jag fick se den här: I ett nafs hade jag bestämt mig, det var inte svårt. Spinnrocken är i ett jättefint skick och så vacker!
Perfekt balans i hjulet, handtaget där man ställer in spänningen funkar perfekt.
Så det enda jag gjort sen jag kom hem är att damma den lite och så har den fått en drivtråd och en ny tråd till trampan.
Trampan är lite nött. Jag har provspunnit en snutt, drömgo att spinna med, bättre än min första. Tyst och snabb.Ett linhuvud följde med, lite trasig, måste lagas. Ser ni kulan i delen som är hel? På måndag skall jag ringa en man på loppis som vet var den kommer ifrån. Jag tror det är en typisk spinnrock av Bohusländsk typ. Nu ska jag göra er lite upprörda och gröna av avundsjuka (om ni inte redan är det) den kostade 120 kronor!
Som hittat kan man säga, med hej fr. Koftan

27 kommentarer:

Anna sa...

Den var så vacker att jag gladeligen skulle köpt den bara för titta (spinner inte själv) på den till det priset! Men den förtjänar att få bli använd, och jag tror att den fått ett bra hem. :)

Anna sa...

SÅ underbart, vilket fynd! Grattis!

Ilsefin sa...

Ååh, så vacker den är, vilket fynd du har gjort!

Mia stickar sa...

Grattis till fyndet! Är fantastisk vacker iallafall och bra verkar den ju fungera!

teresa sa...

Grattis, både till fyndet o att du vet vad man ska göra med en spinnrock! Jag tycker den är vacker, men hade knappt vetat vad som var bak o fram...

Visa Lisa sa...

Wow. ... Wow. ...
Försöker formuera nåt, men det blir bara: Wow.

ÄNGLASTINA sa...

Vilket fynd, den är jättevacker och så fungerar den oxå.

Call design sa...

Fyndat har du gjort verkligen, det skall bli kul att se vad du kommer att göra för garn med spinnrocken i fortsättningen.

curiosa´s stickerier sa...

Sicken tur du har, hoppas det blir många fina garner spunnit på den

SpinMeAYarn sa...

Jag säger som all andra, vad vacker den är, vilken tur du hade att du hittade den och till en så bra pris. Att den fungerar! Och att du vet precis vad man ska göra med den. Jag gick en kort kurs i spinning för 15 sedan och längtar fortfarande efter att börja spinna igen, en så härlig känsla att skapa egen garn.
Vad bra att just du köpte den, inte kommer den att sitta och bli dammig i ett hörn nånstans!
Lycka till
liz

Ing-Marie i Säter sa...

Den var ovanligt fin. Bara hjulet är ju ett konstverk i sej.

Anita sa...

Oj, oj vilket klipp!! Jättevacker!

Stickeri sa...

Helt otroligt! Vilket underbart kap!!

TvåÄndsStickan sa...

Vilken ljuvlkig spinnrock du hittat och till det underbara fyndpriset dessutom. Lycka till med "släktforskningen" på den. Ska bli spännande att läsa forts.

Paradiset Kaos sa...

Verkligen ett fynd!

Ullis sa...

Vilken vacker spinnrock! Tur att den hamnar hos en så bra mamma! Kramar Ullis

AnJa sa...

Grööön av avund :-) Den är verkligen vacker! Och vilken tur för den att den hamnade hos en så trevlig Tant! Även om det blir fint garn på min brumbrum så missar jag ju klart feelingen med en riktig spinnrock. Ska försöka lära mig trampandet åxå på mitt loppisfynd.

miastick sa...

Vilket fynd! Jag är ingen spinnerska så jag är inte avundsjuk, annars hade jag garanterat blivit det ;)
Vart går du på loppis?

Helene sa...

Så underbart vacker! Vilket fynd! Blir lite avundsjuk... skulle kanske gå oftare på loppis ;-) och så härligt att den var i ett så bra skick - jag fick (nja gubben då) bygga ihop två till en av arvegods för att få en fungerande...

Sunna sa...

Grattis till ett toppenfynd

Meta Skoglund sa...

Vilken FANTASTISK spinnrock du har hittat. Den är så vacker och det skulle vara en fröjd att lyssna till den. Jag hoppas du får fram precis det du önskar ur detta arbetsredskap och konstverk. Lycka till
önskar
Meta

metamorphosis sa...

Jisses vilket kap!

JoyfulKnitting sa...

Grattis! Jag satt just idag och slö-letade spinnrock på Blocket, funderar på att skaffa en och testa spinna lite för skojs skull. En bit härifrån finns alpackor, så jag kan ordna billig ull. Efter att ha sett ditt kap blir jag ännu mer motiverad. Lycka till! Linda

The Willow Fairy sa...

Supervacker och vilket otroligt fyndpris. Nu är dags att fynda innan det blir totalt heltrendigt att spinna också...

Anonym sa...

Ja visst är dom vackra. Har en som bara samlar damm.. Min är nog gjord av samma ritning. Sägs hörstamma från någon skicklig hantverkare från Hålta. Min är dock målad ljusblå och samma vinröda. Den är bara till prydnad - än. / stickAJärna

Kristina sa...

Den ser verkligen underbar ut! Nu kanske man kan vänta sig en massa nyproducerade garner? Jag tänker på Stickfrossa, som numera verkar vara mest spinnfrossa. Det smittar visst? Alla verkar spinna nuförtiden.

Johanna sa...

Man får verkligen gratulera till ett riktigt klipp. Min mamma sa att det är ok att vara avundsjuk så länge man inte är missundsam. Jag är avundsjuk så jag är grön :-) men det verkar som den har hittat ett bra hem. :-D