söndag 16 januari 2011

Hemma hos.......

En av våra dagar under vår resa till Indien fick vi en ledig eftermiddag utan aktiviteter. Min man och jag tog då en promenad mot stan. Jaipur är känd för sina rosa hus och sina esplanader. Efter liten stund stannade en mopedtaxi och två killar erbjöd en guidning. "Do you want to see some ellifants?" frågade de när vi besökt ett par tempel (ett av dem fyllt med spegelmosaik och där jag fick en parfymerad bomullstuss som sattes i mitt öra). Och javisst ville vi det, in i en gränd och mellan några betonghus bodde de tillsammans med sina mahouter.
De är så stora och tittade plirande på oss.
Varje elefant har sin egen skötare, de lever i ett mycket nära förhållande till varandra. Det fanns 4 elefanter på den lilla gården vi besökte. Två av mahouterna talade vi lite mera med.
Den här bilden är jag mycket glad för. Jag tycker den visar den tillit som elefanten och skötaren har till varandra. Den visar också vackra unga mahoutens stolthet när han poserar tillsammans med sin elefant. Att han har en orangefärgad tröja gör bilden till en hit.
Här släpper han loss henne för att dricka, den äldre mahoutens elefant fick dricka först. Då klagade hon och hennes skötare sa "Tyst med dig, det är din tur snart" precis som man säger till en hund.
Här har hon fått sitt vatten, på taken runt om oss står massor av barn och flyger drake (kite). Det är en avslappad och trivsam "hemma hos" stämning på den lilla betonggården.
Här är gården där alla bor i förgrunden syns sockerrör, det äter elefanterna till frukost och till kvällsmat får de shapatibröd som gräddas på plåten bakom de torra sockerrören. På gården fanns också ett duvslag och så barnen som lekte med sina drakar.
En av attraktionerna under besöket var att krama snabel och att ge elefanterna sin kvälls shapati.
Med hej från en Elefantfantast

9 kommentarer:

Sunna sa...

vilken fantastisk upplevelse wow

4U2 sa...

Tänk att få vara med om sånt!

Elisabeth sa...

Tänk att få krama en elefant, om så "bara" snabeln!!! Lyckliga du!

Kramar!
Elisabeth

Mia stickar sa...

Vilken grej, krama en elefant, det slår det mesta!

Anonym sa...

Jag kikar in till dig då och då och måste bara få säga att detta inlägg var så fint. Jag är så svag för elefanter och blev så glad över dina fina bilder och trevliga text.
Tack o Kram Maggan

Unknown sa...

Wow! Tänk att få krama en "ellifant".

Nilla K sa...

Åh, vilket häftigt besök! Vad roligt för er att ni "snubblade" över detta. :)

Hedvig sa...

Roligt! Jag tror jag var i exakt samma elefantstall när jag var i Jaipur! Ser i alla fall precis likadant ut...

Var ni på apberget också?

Ha en bra dag!
/Hedvig

Annika sa...

Vilket fint reportage! Tack!