söndag 8 maj 2011

Sänk ögonlocken.....

Idag är det lite dagen efter, tar det lugnt och myser lite. Hade en roligt "öppenkoffert"dag igår med underbart väder och trevliga kunder. Under "uppifrån och ner" kofta kursen igår eftermiddag pratade jag lite om att sticka randigt och några enkla knep man kan använda för att få ränderna "på rätt plats". Ögat letar alltid efter mönster och upprepningar som bildar helheter. Tänker man på det när man sätter ihop ränder blir det alltid bättre.
Det ledde till att jag när kursen var slut började sticka på en ny kofta i en randning som jag gillar och ofta återkommer till ex. här eller här.
Nu kommer mina små tips:
Hur kan man göra med en massa restsnuttar om man vill ha något som håller ihop till en helhet?
Många delar upp garnsnuttarna efter färger, en grön, en blå, en lila osv..... Titta nu på bilden med sänkta ögonlock, dvs kisa lite så du får in mindre ljus till ögat. Då försvinner en del av ditt färgseende och ditt ljust och mörkt seende tar över. Visst blir det lite fläckigt.
Dela istället upp garnerna med ditt ljust och mörkt seende påslaget. Mina högar blev så här: Längst ner väldigt ljusa som sorteras bort. Längst upp en mörk och en medelljus hög som jag skall använda. I mitten till vänster fina färger men de ligger mitt emellan mörkt och medelljust och tas därför bort. Den grön högen är ett frågetecken, fin men skall jag ha grönt i min kofta?
Antingen skall det bli så här eller så som i bilden under med grönt. Men det bestämmer jag mig för när jag kommer lite längre på sticket.
Alla koftor behöver ju inte bli gröna.
Med hej fr. Tant Kofta

11 kommentarer:

4U2 sa...

Här blir jag avundsjuk: jag har rätt mycket garn men i ungefär samma färger och kvalitet. Alltså 4st rött bomull, 5st rosa blandgarn, 8 gula och 8 rosaglitter. Hur kul är det? :)

Call design sa...

Som alltid hittar du underbara kombinationer!
Ett stort TACK för att du öppnat din koffert, med garn och mycket god fika!

Miranne sa...

Lekkert!

metamorphosis sa...

Faschinerande och imponerande att få följa hur du sätter samman dina ränder! :)

Eva S sa...

Tack för ett fint tips ang. färgsammansättning. Det ska jag tänka på när det snart blir dags för nästa kofta.
Kram

Maritas Maskor sa...

Jättebra tips att dela upp dem så där! Det är ju ganska svårt annars att få de där riktigt bra färgkombinationerna.
Det låter kul att ha stickat uppifrån och ner i ditt växthus!

Anna D sa...

Mycket snyggt, men fy vad många tåtar att fästa på slutet!

Retroknappen sa...

Så otroligt snyggt! Tack för tipset! Hoppas kunna komma förbi dig och dina koffertar i sommar nån gång.

monicas frizon sa...

Enormt fina färger och en sådan kofta måste jag ge mig på någongång. Överblivna garnrester kan man brodera yllebroderier av :)

Meta Skoglund sa...

Tack för din generösa färgskola, den gillar jag. Så går att jobba med färgsättning oavsett material tänker jag. Trasmattor till exempel.:-)

Emma sa...

Fina färger, hoppas det blir något riktigt fint :)