fredag 8 juli 2011

Greja med garn....

I början av 80talet hyrde jag under några år en liten torpstuga i Kolmårdens djupa skogar. Det var mysigt på många sätt men också lärorikt. Jag lärde mig att vatten lätt fryser om vintern och blev dessutom en hejare i att hugga ved. Att möss gillar kläder och gnager små hål i dem, särskilt många hål blir det när de bygger bo i garderoben. Granne med min lilla stuga låg min hyresvärds hus och så några små stugor som hyrdes ut till sommargäster. I en av sommarstugorna bodde en liten pojke som hette Björn. Han hade precis börjat skolan och kom ofta på besök hos mig. "Har du nåt garn som behöver trasslas ut?" brukade han fråga i dörren när han kom och det fanns det alltid. Han var en verklig garnuttrasslingexpert Sen pratade vi om stort och smått, grejade med garn i ett par timmar och tog en fika.
De senaste dagarna har jag grejat mycket med garn. Allt garn jag färgat skall snos ihop till fina "härvkringlor" och det är en meditativ och trivsam syssla. På bilden över ett rött melerat garn till någon som önskat sig ett sånt. Vi får se vad det kan bli.
Här en bild på ett nytt och nyfärgat spetsstickningsgarn 70% superwash merino och 30% silke. Provstickar just nu och det blir bra. Lite tungt i fallet och vacker glans.
Med hej fr. Koftan som nu skall färga spedetröja en gång till eftersom den blev lite flammig i första försöket.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka soliga minnen som kommer på besök, härligt :)
Ha det så gott från Kristina.

Susilull sa...

Det lät mysigt det där med stugan och Björn - garn-ut-trasslaren. Och det är väl oftast det trevliga och mysiga man minns bäst som tur är!

Jag var nog också en liten garn-ut-trasslare när jag var liten, mamma hade en påse restgarner i en kista som jag älskade att trassla i. På fisketurerna med mormor och morfar satt jag mest på durken och trasslade ut linor, det var mycket roligare än att fiska!

Och det är meditativt och småtrevligt även i vuxen ålder! Lycka till med alla din härvor, dom ser ljuvliga ut.

Emma sa...

Oj, jättefint garn! :D
Ha en trevlig helg!

Maja sa...

Jag kommer ihåg när jag satt på vår lilla framsida till radhuset och kardade och spann. Alla grannbarnen satt runtomkring och tittade på och gav tips om vilken färg jag skulle spinna med i garnet. Det måste har varit ett tag sedan för några av dem är mammor nu!!!
Underbar berättelse och vackra garner!!!
Trevlig helg!

Anna sa...

Jättefint garn och härligt trassel!

Maritas Maskor sa...

Vilken härlig historia om Björn!
Sparar du också på människor? Det låter så. Sådana som gör alldeles extra avtryck i ens liv :)
Otroligt fina bilder på allt garn du har färgat! Synd att jag måste behärska mig... Men det kommer en dag när jag har betat av så mycket stickeri att jag får beställa från dig, det vet jag :)
Ha en väldigt härlig helg!

Sanne sa...

Undrar vad han gör nuförtiden, Björnen? Och om han kommer ihåg?

Tatiana sa...

O, så mycket och så fina vackra garnhärvor!

Sunna sa...

tänkte som tidigare kommenterat, har du träffat honom som vuxen? Vilken tur han hade som fick träffa dig och få kvalitetstid

frisky frog sa...

Vilka härliga garn, särskilt det röda. ;) Skulle passa perfekt till en kofta med vidd som jag har i huvudet...
/Kram

Anna sa...

vilken fin färg på det melerade röda garnet, härligt!