lördag 16 juli 2011

Idag är det tork i luften

Och då passar vi på att tvätta, en fuktig period under sommaren och den är tji att få tvätten torrNär vi var i Indien över nyåret köpte jag lite textil (inte alls så mycket som ni kanske tror utan väldigt måttligt) När jag stod i affären där jag köpte elefantöverkastet passade försäljaren på att visa ett enkelöverkast i samma teknik. I en mycket Indisk mönstring, det som inte var smutsigt grå eller ockragult hade de de här starka färgerna.
Jag köpte förstås överkastet och tänkte att det blir en fin duk, det var den ett tag men så blev det något mycket bättre. Jag gillar att ligga och sticka och lyssna på radio och sen slumra till. Det finns inget bättre, höjden av lyx för mig. På vintern slår jag in mig i yllefiltar men om sommaren blir det för varmt och då är mitt Indiska överkast perfekt! Man är omsluten utan att bli varm.
Jag vet inte riktigt vad tekniken kallas när man "tråcklar" ihop två tunna tygstycken på det här viset. Upp och ner i rader med en enkel sorts pärlgarn. Men fint är det och ett gott minne av en spännande resa.
Med hej fr. Koftan.

ps. Idag fick jag ett roligt besök, en trevlig dam ändå från Ställberg som ville köpa sjalgarn. Så roligt att du kom! Jag fick packa upp koffertarna i en hast inne i växthuset. Nu och två veckor framåt är det ett gästrum på riktigt men sen blir det öppenkoffert där igen.
Jag har öppen koffert alla lördagar i augusti mellan 10 och 14. Det blir flera nya garner och några nya modeller. Viola håller cafe så du kan komma och sitta i växthuset och stickfika ett tag om du har lust. Mer info inom några dagar. ds.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kan det vara kantha-broderi?
Undrar bm med den stickade kappan

Efwa - Medea sa...

Det är såå vackert!

Maria sa...

Supervackert! Ett såndant vill jag ha!

Lena sa...

Jag förstår att du är glad i dina vackra och användbara täcken!

Maya sa...

så underbara färger :) va mysigt det låter att rulla in sig och sticka!
Maya

Anonym sa...

Vilket fint täcke! Sytt i en enkel variant av kantha.