torsdag 28 februari 2013

I färgeriet...

Eller tvättstugan som det också är. Är nu där för tredje dagen i följd. Första dagen en liten testfärgning, igår mest turkos och petrol toner och idag blir det blått, grönt, rosa och gult (Vad sägs om det Kerstin?)
 Melerade garner är roliga att färga och härvorna blir så vackra. Ibland så brokiga att det sen hoppar framför ögonen när man stickat något av det. Här hänger garn till sjalar som skall kombineras med garnet i de mörka tonerna som hänger längst bort. Med mörka ränder eller fält i det melerade får våra ögon möjlighet att vila lite så att vi sen kan uppfatta och uppskatta de vackra meleringarna.
Får frågor om jag har färgkurser och kan tyvärr inte ordna det. Jag färgar i en trång liten tvättstuga och det skulle inte bli trevligt om man var en grupp som trängdes där.
Men om du klickar på Färga i etikettslistan här på bloggen kan du få en del färgtips om du vill prova själv. Till exempel är durkslag mycket användbara vid fägring. Jag har köpt en laddning med vita (så de inte stör det jag färgar) i Ullared för en billig peng. När en färgning är klar lyfter jag försiktigt upp garnet ur badet och så får garnet ligga i durkslaget och kallna sakta. Alla animaliska fibrer är känsliga för hastiga temperatur förändringar och efterhand blir golvet prickigt av durkslag när jag färgar en heldag.
med hej fr. Tant Kofta

3 kommentarer:

Call design sa...

UNDERBART! Äntligen gult, för gult är ju inte fult.

Det står verkligen Kerstin på de gula nystanen!

Helylle sa...

Det ser så underbart ut! Tyvärr bor jag på östkusten och kan inte komma på öppen koffert. Kanske måste jag planera in semester västerut ;-)! I år är den dock planerad till Gotland...

Jag undrar, när du färgar i ugnen, vilken temperatur har du då och hur länge? Jag har köpt en del ofärgat garn och färg från färgkraft och tänkte försöka ge mig på att försöka färga. Jag behöver alla tips jag kan få!

Anna Martina sa...

Prickigt är ju fint! :)