lördag 31 januari 2009

Provstickat och tur på loppisturen

Det bästa med stickningen är att jag låter den följa det jag själv har lust med för stunden.
Mycket i livet är ett nu måste det göras. Men i stickningen har jag ingen brådska, har alltid flera saker på gång. Nu är det vantprojektet, en faluröd tröja (med stickade bokstäver,
oj då, som en hyllning till oss som inte alltid träffar rätt) och idag statade jag genast med provstickning av en axelvärmare i garnet jag fått av Bella. Den blir rutig med hål i den aviga rutan. Jag har jobbat för att få till en bra böj och garnet är underbart att jobba med.

Förmiddagen ägnades åt en loppisrunda, idag i textilens tecken. Här är tre våder handvävda draperier som jag fyndade för 150 kronor. Trots att jag har en lång handvävnadsutbildning kommer jag inte säkert ihåg vad tekniken kallas, jag tror det är "smålandsväv". De är vävda med bomullsbotten och med inslag av ull. Nu känns de lite för vintriga att hänga upp (för jag vill tänka på våren) men till hösten ska de ut på min veranda. Jag köpte också ett långt mörkgrönt linnetyg, lite mangelduk och ceriselila ulltyg som nu valkats i tvättmaskinen för att bli prickar till vantar. En lyckad runda med andra ord och mycket trevligt sällskap av torprosen och vännen A.
Nu mot tvfåtöljen och Rowans Silkwool DK = lördagsnjutning.
Hej fr. Koftan

5 kommentarer:

Mia stickar sa...

Vilken gullig dotter du har, garnet ser jättefint ut. Ska bli spännande att se axelvärmaren färdig!

Garnhumlan sa...

Vilket fynd med draperierna. Jag tror också att det är smålandsväv.

fale artut sa...

Du är ju värsta sakletaren och vilka fynd du hittar!
Härligt!

Maria sa...

Tycker att det är så roligt när man hittar textila skatter. Tänk så mycket jobb det är bakom, tur att vi sakletare finns...
LÅter som att du har mycket roligt på G. Vad ska det står på tröjan undrar jag som blir nyfiken i en strut?
Tack för rara ord hos mig idag, gör mig glad!

Anonym sa...

Stickningen ser skitsnygg ut mamsan! ( Inte för att jag tvekade på kapaciteten) /Bella