lördag 6 juni 2009

Sticka Randigt

För ett halvår sen kunde jag inte tänka mig randigt men nu gillar jag det skarpt! Det är Håkan Hellström och Fale Artut som planterat ränderna i mitt huvud. Fale skickade en handspunnen härva garn och jag gjorde ett par randiga vantar och så var jag fast i"randträsket"."Uppifrånochnerkoftan" passar mycket bra att randa eftersom ränderna lägger sig så snyggt över oket. Men det är några saker jag tycker man ska tänka på då man randar koftan. Det är framkanterna som blir stickningens kanter(där man vänder och byter färg) och det gör att man måste tänka sig för så det blir snyggt. När du stickar koftan börjar du med höger framstycke, vidare över höger axel, sen följer ryggen och vänster axel och till sist vänster framstycke och så vänder du och stickar tillbaka. Du stickar allt på en gång.

Här har jag stickat ett litet prov för att visa mitt tips för en snygg kant. Ränderna går över 6 varv. Varje gång du byter färg börjar du i den motsatta sidan. Då blir det bara en tråd som skall fästas och då blir det lättare att göra det osynligt. Någon frågade om man kan låta trådarna hänga med och det kanske man kan gör om man stickar riktigt smalrandigt (2varv) och sen gör en virkning som döljer tråden.
Här visar jag baksidan och hur jag brukar fästa så det syns så lite som möjligt.
Man kan randa på många olika vis. Lite som det faller sig, softat ton i ton eller mer distinkt. Jag är svag för tydliga ränder och här får du ett tips om du vill få det. Den här koftan skall ha en vit bottenton med gröna och blå ränder däremellan. Ett misstag jag gjort många gånger är att jag enbart tittad på färgtonen och glömt hur ljus eller mörk färgen är. Det kan vara lite svårt att se i dagljus eftersom ögat då främst ser färger. Om du kisar med ögonen försvinner en del av ditt färgseende och du ser garnets ljus eller mörkhet istället. Har försökt att fejka fenomenet med mitt bildbearbetningsprogram.
Jag har delat upp garnet i tre högar, vitt, mellan och mörkt. Så nu ska det bli varannan vit och växelvis en mörk och en ljus blå/grön rand.
Återkommer senare idag med raglan nu ska jag ta en promenad.
Många hej och hallå från Koftan
Ps. Skriv en kommentar till inlägget om du vill vara med,Ds.

13 kommentarer:

Madelene sa...

Hej Jag vill vara med. Har skrivit några gånger - en gång med en gammal blogg. Det är denna som jag kommer att använda. Nu har jag bestämt mig för garn också. Noblesse från Zitron, ett merinoull/silke-garn i en blå/grön/turkos ton. Blir nog snyggt.

Sunna sa...

Åhh va kul det här är. garnet är beställt, jagar brevbäraren varje dag. det ska bli en röd julkofta

Emma sa...

Hej! Nu kan jag inte stå emot längre, jag måste med! =) Underbart initiativ!

Froding sa...

Hej!
Jag vill jättegärna var med!!
MVH/Marianne Fröding

Anna sa...

Jag vill också vara med och leka!
De allra bästa hälsningar från Anna

Ingalill sa...

Vill vara med........ har precis beställt garnet.

Kattis sa...

Tack för randiga råd!

Fosco sa...

Jag vill gärna vara med, om det är okej att jag inte börjar förrän onsdag? Det är tentatider för min del just nu, och jag har lite för mycket nytt i huvudet för att kunna ta in mer nytt, om du förstår :)

fale artut sa...

Jag tycker ofta att livet ÄR RANDIGT! Kul att ha varit med till lite "randinspiration"!
Jag och Håkan Hellström, häftigt!

Sanna T Sköld sa...

Jag tänkte vara med. Har inte bestämt garn ännu, men det finns i huvudet.

fale artut sa...

Kära Kofta! Nu tar vi det lugnt! Inte oroa sig! En sak i taget och Du är bland vänner, om det blir lite Oj Då, och eftersom jag är med lär det väl bli OJOJOJOJ Då, men det GÖR INGET! Det löser vi tillsammans! Vi är ju så MÅNGA Koftälskare! Nu tar du lite choklad och en kopp te, eller något du gillar och ge Guldklimpen en kram så känns det hur bra som helst!

Paulina sa...

Skrev att jag ville vara med tidigare men verkar inte ha dykt upp på listan. Ska bi riktigt kul det här!

Anonym sa...

Stickar randigt och får inte ihop det. Jag måste ju börja på en rätsida för att få randningen snygg vid bytet i framkanten. Om jag börjar sticka från motsatta sidan för att få trådarna fördelade så blir det ju konstigt med ökningarna får två varv stickade från rätsidan efter varandra ?