fredag 7 augusti 2009

Växthus och snart färdig axelvärmare

Idag är det skuggan som gäller, sitter med växthuset som utsikt och är så nöjd och glad. Stickar de sista varven på en axelvärmare i Atelier Zitrons Noblesse 70%merino 30% silke (som jag köpte hos KarMa tidigare i somras). Garnet är turkosfärgat, har en så fin glans och färgen är försiktigt melerad som en vattenyta. Den blir nog bra.En av mina absoluta favoriter bland blommor är Agapanthus som också kallas Afrikas Blå lilja. Här är en vit, kolla in den goa humlan som ser ut att hoppa över till en blå. Mer Agapathus bilder kommer, här klickar kameran vilt.
Här är gurkorna jag sådde i mitten på maj, så här såg de ut den 23 maj. Det är ett sjå att vattna dem, de dricker massor men vi belönas med jättegoda gurkor.
Tomaterna har också sträckt på sig, jag har stege när jag ska binda upp dem och plocka "tjuvar". Särskilt god är sorten Sunstream och den stora lådan jag fick i födelsedagspresent ser liten ut mot de stora plantorna.
Med hej fr Koftan

10 kommentarer:

Rosenvante sa...

Tomater och gurka växer också i vårt växthus nu, men de är inte riktigt mogna ännu. Fast gurkorna som vi sått på friland ska jag börja lägga in nu lite efterhand, stod så på fröpåsen. Jag har ju alltid lagt in allt på en gång förr. Ser skönt ut där du sitter, och utsikten är helt ok.

curiosa´s stickerier sa...

Gödselvattnar du dina tomater? och i så fall med vad? Dina ser mycket bättre ut än mina.

Kattis sa...

Det där växthuset! *grön av avundsjuka*

fale artut sa...

Växthuset är så vackert! Och vad det växer! Gott att äta egenodlade grönsaker!

Anonym sa...

Jag läser med stor behållning din blogg (har ingen egen). Tog omedelbart till mig koftmönstret och är nu inne på min andra kofta stickad efter ditt sätta att sticka uppifrån och ned.
Jag är också väldigt nyfiken på dina axelvärmare. Kan du inte lägga ut någon beskrivning på en sådan?
Hälsningar
Ann-Sofi

Mia stickar sa...

Vilket fint växthus! Jag äter inte tomater men älskar gurka, skulle också vilja ha ett växthus!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Ja det har växt som sjutton i växthustet. Tror det beror på att tomaterna har mycket jord att växa i 100 liter till 3 plantor. Jorden är Hasselforsjord och jag gödslar med Biobact som är kravgodkänt. Vi har högt i taket och det gör att temperaturen inte blir för hög under varma dagar.
Jag är lycklig som en lärka över växthuset en försenad fyrtioårspresent.
AnnSofi. maila till mig det vore roligt att visa din kofta i koftans kofta bloggen.
Pånågot sätt kommer nog axelvärmarna finnas som mönster framöver.
Hej fr. Koftan

Kristina sa...

Vad roligt att se hur det växer och blommar hos dig! Mina tomater är av en helt annan art, men är också mastodonter, men de växer utomhus! Inga röda ännu! Kram från Kristina

The Willow Fairy sa...

Härligt när man känner att man kan skörd frukterna av sin ansträngning, bokstavligt talat.

med nål och tråd sa...

Åh vilket fantastiskt vackert växthus. Jag blir också grön av avund. Och vilka fina garner du färgat och spunnit sen!