tisdag 29 september 2009

En liten garnrapport

Några härvor hann jag med att köpa under festivaldagarna. Jag är lite som Tjorven i Saltkråkan när hon frågar "Gode gud får jag ta en tårtbit?" och sen svarar sig själv med högtidlig stämma. "Ja det får du!".
Jag fick köpa garn! Och eftesom jag är en som vill sätta igång direkt är en "axelvärmare" påbörjad. I korgen ligger Wåhlstedts Vålberggarn i färgerna, Havsturkos, Rosen, Midvinterros, Hjortron och Joel. Under värmaren ligger ett vitt tjockt tvåtrådigt garn också från Wåhlstedts som skall bli en "Vinterkarusell"
Så här såg montern ut innan mässan öppnade.
Här ligger så fina garner jag köpte av Liene. Yak, merino/kashmir och angora/merino. I helgen åker färgbyttorna fram, då ska en del av garnerna "softas ner" lite och sen skall jag sticka baskrar som valkas så de blir täta.
En annan firma som hade många vackra garner var Garnpaletten, där köpte jag ett tunnt höglandsgarn till en sjal. Garnpaletten var också "koftlakejer" och hade med sig koftor som skulle till min monter. Stort tack för hjälpen!
Håll stickorna varma!
hej fr. Koftan

12 kommentarer:

Emmas dagar sa...

HaHaHa! Den Tjorven-repliken går varm här hemma också :-D

Unknown sa...

Kommer du att ställa ut i Kista?
Skulle vara roligt att träffas.
Kram Gina

Tina sa...

Det var verkligen roligt att träffa dig IRL och se alla fina koftor. Jag har redan börjat på axelvärmaren, den så kul att sticka.

fale artut sa...

En liten Tjorv borde alla ha! Fina garner, de där från Wålsteds ser klämvänliga ut! Kram!

Mia stickar sa...

Tack för tipset om Tjorvenbönen, denska jag börja använda! Det där hjortrongarnet såg fint ut men jag passar tyvärr inte i gult!

ÄNGLASTINA sa...

Det ser ut som det blev en trevlig helg.Vilka fina garner dom hade.

Angel.Pearls sa...

Vilken härlig garn-blogg jag hittat till!Underbara garner -å här var det massor med intressanta projekt på gång! Jag vill bara HA alla garner i den där hyllan...//Eva

AnJa sa...

Det var nog tur att jag inte var där! Tjorvenrepliken hade blivit utnött :-)

Gunilla sa...

Tack kära Kofta-tanten för visningen: Hur man gör "Kofta uppifrån och ner". Många av mina garner som bara legat i kistan och väntat, känner nu att de skall få komma upp i ljuset och bli till. Det var så bra att se det i verkligheten och kunna memorera alla steg, jag är säker på att det kommer att gå som en dans med stickningen.
Men först blir det en axelvärmare, garnet som köptes i montern mitt emot din är underbart att sticka med, tillsammans med det nya stickorna som jag också köpte där.
Innerligt tack för din bit av den fina festivaltårtan.
Kram Gunilla

Kristina sa...

Många favoriter på festivalen, förstår jag. Jag har stickat en olle i Vålberggarn i den underbara färgen "Förgätmigej", men det var hundra år sen. Roligt med bilder så att jag kan se lite hur det var på festivalen.
Du är fantastisk!
Hälsningar
Kristina

metamorphosis sa...

Åh, önskar att jag hade kunnat vara med där nere - ser ju ut att ha varit jättehärligt!

...och klart att man måste få köpa garn när man är på symässa! Det hade varit näst intill en hädelse om du kommit därifrån utan så mycket som ett endast litet nystan!

Iwona Eriksson sa...

Vilka fina bilder och härliga färger!