torsdag 29 oktober 2009

Idag har det varit synd om mig

Ibland frågar folk hur jag hinner att sticka så mycket. Ett svar är nog att jag tränat upp hastighet med tiden, men den vikitgaste orsaken är min sätt att prioritera. Om jag vill sticka så stickar jag. Det är såna fasoner man kan skaffa sig när barnen nästan är stora och man har en toppenman vid sin sida. Dessutom har jag under det senaste året fått möjlighet att gå ner i tjänst, jobbar nu 80% och det ger mycket sticktid. Det får sina konsekvenser att bara sticka hela tiden. Den mest märkbara är att hemmet"slummar igen". Så idag har jag tvingats att se sanningen i vitögat. Här måste röjas och det har vi gjort allihop, hela dagen.
Nu glänser vårt hem!!! Och jag är så nöjd, när det var som värst tänkte jag att nu vill jag bli ett ulldjur och flytta in i ett garnystan, där behöver inte fejas på samma vis.
Nystanen som skådas på bilderna är "Soft dream" 70% superkidmohair och 30% silke. Jag har använt samma kvalitet av annat fabrikat tidigare och det är "som smör" att arbeta med.
Här och här är en mössa och här en liten praktisk "halstrasa" sen tidigare.
Nu ska jag ner till mitt skinande kök och steka älgbiff.
hej fr. Koftan

9 kommentarer:

Unknown sa...

Da er det herlig å lage mat og sette seg ned med handarbeid når huset skinner. :-)

Maria sa...

Dammtussarna är bevis på att nån' har gjort nåt' roligare... och dammråttorna under sängen är änglarnas tofflor. Fast det är kul när det blir rent o fint också!

Paradiset Kaos sa...

Det finns mycket mer som är roligare än att städa, men ibland måste man ju bara.
Och visst är det skönt när det är gjort. Jag ska försöka ta itu med vårt hus imorgon när jag är ledig. :-)
Ha en skön stickstund i ett rent hus!!!

Torprosen sa...

Oh,vad det låter skönt att ha det så där nystädat... Vi slutar inte ens kl 12.00 i morgon så det får bli till helgen som det får fejas lite här i Torp!! Ha en go helg om inte vi hörs!!

Tanten sa...

Njut av "glansen".....och älgen!

Anonym sa...

Hej angående uppifrånochner koftan, jag är klar med oket och har kommit så långt så att jag provat sätta ihop armarna och provat på mig. Det blev så bulkigt vid ärmhålorna,Vad tror du att jag har gjort för fel,kanske borde ha ökat färre,vill gärna att slutresultatet blir lita mer åt det åtsittande hållet alltså inte så pösig kofta. Elin

The Willow Fairy sa...

Ja inte är det kul att städa när man vill sticka. Vi har också en förmåga att prioritera bort städning och disk och annat nyttigt. Men ibland får jag ett spel och då mitt i städningen är jag inte go' att tas med, men sedan när det är klart och man själv är lika skitig som hemmet är glänsande och man ställer sig i duschen och sedan kliver ut i ett helt underbart rent hem - då, då är det underbart . Sedan stickar man i några veckor till...

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej Elin!
Hör av dig till mig på mailen.
Så är det lättare att hjälpa dig.
med hej fr. Koftan

metamorphosis sa...

Så sant så sant, och prioritering är även svaret på hur man hinner med pyssel och skapande som småbarnsförälder... ;-)